Większość fotografów rozpoczynała swoją przygodę od obiektywu kitowego, ale kiedy przychodzi moment żeby przerzucić się na lepszy sprzęt, taki z większymi możliwościami. I tu pojawia się ważne pytanie – czym się kierować przy wyborze i co oznaczają cyferki na obiektywie? Przygotowaliśmy kilka kryteriów, z którymi wybór obiektywu stanie się prostszy, a co ważniejsze trafny.
35mm, 50mm lub 200mm – o co z tym chodzi?
Te wartości podane w milimetrach to ogniskowa, czyli parametr określający kąt widzenia obiektywu. Im mniejsza będzie liczba, tym obejmowany zakres będzie szerszy. Im większa liczba, tym obiektyw będzie widział mniej, a przedstawiony kadr będzie bliższy.
Istnieją również obiektywy typu zoom, czyli zmiennoogniskowe, tym samym są dla fotografa bardziej uniwersalne, bo będą posiadać wiele zastosowań. Do tego typu obiektywów należą również te kitowe 18-55mm, dołączane wraz z aparatem niemal jako gratis. Charakteryzują się niestety gorszą jakością zdjęć i słabym światłem. Głównie z tego powodu profesjonaliści wybierają obiektywy stałoogniskowe.
Zastosowanie obiektywu
Oto krótki podział, z uwagi na zastosowanie, od którego powinno się rozpocząć wybór obiektywu powinieneś wybrać i kiedy go stosować:
- obiektyw szerokokątny np. 14 mm najlepiej sprawdzi się w fotografii krajobrazów i wnętrz,
- obiektywy standardowe od 35 mm do 80mm są uniwersalne, ale najlepiej sprawdzą się w reportażach oraz fotografii portretowej,
- obiektywy typu zoom 85-200mm to idealna opcja do portretów,
- teleobiektywy od 200mm, znajdą zastosowanie w fotografii sportowej, czy też przyrodniczej.
Idź w stronę światła!
Jeśli znasz już podstawowe zasady ekspozycji, to wiesz, że na jasność zdjęcia duży wpływ ma wielkość przysłony. Jasne szkło to takie, które po oznaczeniu f będzie posiadać jak najniższą wartość np. f/1.4 lub f/1.8. Obiektywem z takim światłem, zrobisz fajne zdjęcie, nawet w słabych warunkach oświetleniowych, a dodatkowo uzyskasz rozmyte tło.
Wszystko pięknie, a gdzie minusy? Jasne obiektywy zazwyczaj będą drogie, a zwłaszcza te, które posiadają zoom. Dodatkowo maksymalny otwór w nich zastosowany będzie rozpoczynał się od f/3.5, przez co nie uzyskasz tak dobrze rozmytego tła, jak to jest w przypadku obiektywów stałoogniskowych.
U kogo kupić obiektyw?
Nie jest powiedziane, że posiadając body od Nikona czy Sony, obiektyw również musi taki być. Tutaj ważnym elementem będzie sposób mocowania, czyli bagnet, który różni się pomiędzy producentami. Istnieją firmy, takie jak Sigma oraz Tamron, które produkują obiektywy z różnymi bagnetami. Pamiętaj że mocowania do lustrzanek, będą inne od tych dedykowanym aparatom bezlusterkowym.
Kąt widzenia VS wielkość matrycy
Zakres widzenia obiektywu zależy nie tylko od jego ogniskowej, ale dotyczy też rozmiaru matrycy aparatu podpiętego do szkła. Innymi słowy, mniejsza matryca nie będzie rejestrować całego obrazu z obiektywu.
Przykładowo, kiedy do aparatu z pełną klatką (FF) użyjesz obiektywu 50mm, ogniskowa z jaką będzie on widział jest dokładnie taka sama. W przypadku zastosowania tego obiektywu z aparatem z mniejszą matrycą (APS-C) kąt widzenia będzie węższy, wtedy realną ogniskową należy obliczyć mnożąc jej wartość x1.6. To znaczy, że w aparacie z matrycą APS-C, używając obiektywu 50mm, uzyskamy taki sam obraz jak w aparacie z matrycą FF ustawionym na ogniskową o wartości 80mm.
Podsumowanie
Nie istnieje uniwersalny obiektyw, który sprawdzi się w każdych warunkach. Zarówno te stałoogniskowe, jak i zoomy, znajdą swoich zwolenników i przeciwników. Dlatego nie znajdziesz idealnego przepisu na wybór obiektywu, to Ty musisz zadecydować z czego zrezygnować, czy z dobrego światła, kupując obiektyw zmiennoogniskowy, czy z możliwości zmiany kąta widzenia, na rzecz obiektywu stałoogniskowego.
Wierzę, że po przeczytaniu tego artykułu, wiesz już czego oczekujesz od możliwości swojego obiektywu, a dziwne cyferki nie stanowią dla Ciebie przeszkody w zakupie.
Śledź naszego bloga fotograficznego!
Dowiedz się więcej o fotografii 🙂